A küzdőgyakorlatok elsajátításának és gyakorlásának célja az, hogy a segítségével a kötött bázistechnikai elemeket kombinációkba rendezve, alapvető védekező, támadó "eszköztárat" alakítson ki a karateka, amelyeket majd a szabad küzdelemben fog használni.

Sanbon Kumite - Háromlépéses kötött küzdőgyakorlat

A gyakorlat során két karateka egymással szemben szabályos állásokban, szabályos kihon elemekkel dolgozik.
Számolásra - a támadó fél előrelépés után támadó technikát hajt végre, a védő fél hátralépés után blokkol. A harmadik blokk után a védő visszatámad, majd a támadó és a védő szerepet cserélnek.

Egy lehetséges gyakorlat:

  1. Támadás: zenkutsu dachiban lépés előre, oi seiken jodan tsuki
    Védés: zenkutsu dachiban lépés hátra, oi jodan uke
  2. Támadás: zenkutsu dachiban lépés előre, oi seiken chudan tsuki
    Védés: zenkutsu dachiban lépés hátra, oi chudan uchi uke
  3. Támadás: zenkutsu dachiban lépés előre, oi seiken gedan tsuki
    Védés: zenkutsu dachiban lépés hátra, oi seiken gedan barai
    Visszatámadás: gyaku seiken gedan tsuki.

Ippon Kumite - Egylépéses kötött küzdőgyakorlat

Ez is szintén egy páros gyakorlat. Felváltva - az egyik karateka támadó, a másik pedig védekező szerepkörben dolgozik. A gyakorlat végrehajtása küzdőállásban történik.

A támadó fél kitalál egy támadó technikát, hangosan elmondja védőnek.
A védő fél hangos OSU!-val jelzi, hogy megértette a támadás módját, kigondolta a védekező kombinációt, és készen áll az elhárításra majd az ellentámadásra. A támadó tetszőleges (de ésszerűen rövid) idő múlva támad.

A gyakorlattal jól lemérhető a bázistechnikák elsajátításának mértéke is. A végrehajtási időbe mindkét oldalról beleszámít a mozdulatsor kitalálása, a technikák nevének összeállítása / értelmezése.

Renraku

A renraku összekapcsolja a különálló technikákat, illetve összekapcsolja a bázistechnikát a szabadküzdelemmel. A renraku gyakorlatok szintén kötött formátumúak, de a mozdulatsoroknak egyre inkább küzdő jellege van. A vizsgákon számonkért gyakorlatok alapján új kombinációkat lehet kitalálni. A kombinációkat mindenki a saját testalkata (ereje, gyorsasága, lazasága), igénye szerint formálhatja, és a hatékonyságát a dojo, vagy verseny-küzdelmek során kipróbálhatja.

Renraku I.

Ssz. Pozíció Leírás
0 renraku dachi Alapállás: renraku dachi (küzdőállás hátsó kéz hikitében)
1 maegeri chudan chusoku A hátsó lábbal végrehajtott, egyenes, testre irányuló rúgást az oi és a hikitében lévő kéz váltása kíséri.
2 zenkutsu dachi,
gyaku tsuki chudan
A rugás fókusza és visszahúzása után az első láb talppárnán történő előrecsúsztatásával kialakul az átmeneti zenkutsu dachi állás.
A állás stabilizálása után indul a seiken gyaku tsuki chudan.
Az ütéssel egyidőben a csípő előrefordításával rögzül a zenkutsu dachi és az ütés fókuszálásakor kifeszül a testtartás.
3 renraku dachi Az első láb visszahúzásával kialakul a renraku dachi, az ütésből a kéz visszahúzódik hikite tartásba.

Renraku II.

Ssz. Pozíció Leírás
0 renraku dachi Alapállás: renraku dachi
1 zenkutsu dachi,
soto uke,
gedan barai,
gyaku tsuki chudan
Az oi lábat chusokun előrecsúsztatva átmeneti zenkutsudachiba lépés, védés oi kézzel rövid soto uke, majd gedan barai.
A gedan barai fókusza után indul a seiken gyaku tsuki, ezzel egyidőben a csípő előrefordításával rögzül zenkutsu dachi és az ütés fókuszálásakor kifeszül a testtartás.
2 renraku dachi Az első láb visszahúzásával kialakul a renraku dachi, az ütésből a kéz visszahúzódik hikite tartásba.

Renraku III.

Ssz. Pozíció Leírás
0 renraku dachi Alapállás: renraku dachi
1 maegeri chudan chusoku A hátsó lábbal végrehajtott, egyenes, testre irányuló rúgást az oi és a hikitében lévő kéz váltása kíséri.
A rugás fókuszálása és visszahúzása után előrelépés.
2 yokogeri chudan sokuto Az oi és gyaku kéz váltása előidézi a csípőforgást, ami indítja a yokogerit.
A rugás fókuszálása és visszahúzása után a támaszkodó láb mellé lépés.
3 ushiro geri kakato Fej fordításával egyidőben az oi és gyaku kéz váltása előkészíti a rugást. Az ushirogeri fókuszálása után (a láb visszahúzásának lendületét felhasználva) csípőforgatással irányba fordulás, majd előrelépés.
4 seiken gyaku tsuki Az oi lábat chusokun előrecsúsztatva átmeneti zenkutsudachiba lépés, az állás stabilizálása után indul a seiken gyaku tsuki, ezzel egyidőben a csípő előrefordításával rögzül zenkutsu dachi és az ütés fókuszálásakor kifeszül a testtartás.
5 renraku dachi Az oi ashi visszahúzásával kialakul a renraku dachi, az ütésből a kéz visszahúzódik hikite tartásba.

Renraku IV.

Ssz. Pozíció Leírás
0 renraku dachi Alapállás: renraku dachi
1 seiken mawashi gedan barai Hátraszökkenés (gyaku lábbal) neko ashi dachi-ba, oi kézzel seiken mawashi gedan barai.
2 seiken ago uchi Előreszökkenés (oi lábbal) renraku dachi-ba, oi kézzel seiken ago uchi
3 seiken gyaku tsuki chudan A csapás fókuszálása és visszahúzása után az első láb talppárnán történő előrecsúsztatásával kialakul az átmeneti zenkutsu dachi állás. A állás stabilizálása után indul a seiken gyaku tsuki chudan. Az ütéssel egyidőben a csípő előrefordításával rögzül a zenkutsu dachi és az ütés fókuszálásakor kifeszül a testtartás.
4 mae geri Az ütés fókusza után az oi és gyaku kéz visszatér alap kéz tartásba, majd a gyaku láb előrelépéssel az oi láb mellé zár. Az előrelépés lendületét kihasználva indul (oi lábbal) a mae geri chudan.
5 mawashi geri A rugás fókuszálása és visszahúzása után előrelépés. A hátsó lábbal végrehajtott, köríves, testre irányuló rúgást az oi és a hikitében lévő kéz váltása kíséri. A rugás fókuszálása és visszahúzása után, lelépés chusokura.
6 ushiro geri Fej fordításával egyidőben az oi és gyaku kéz váltása előkészíti a rugást. Az ushirogeri fókuszálása után (a láb visszahúzásának lendületét felhasználva) csípőforgatással irányba fordulás, majd előrelépés.
7 mae gedan barai Az oi lábat chusokun előrecsúsztatva átmeneti zenkutsudachiba lépés, az állás stabilizálása után indul a seiken gedan barai, a védés fókuszálásakor kifeszül a testtartás.
8 gyaku chudan tsuki A csípő előrefordításával indul a gyaku tsuki és rögzül zenkutsu dachi. Az ütés fókuszálásakor kifeszül a testtartás.
9 renraku dachi Az első láb visszahúzásával kialakul a renraku dachi, az ütésből a kéz visszahúzódik hikite tartásba.

Renraku V.

Ssz. Pozíció Leírás
0 kumite dachi Alapállás: kumite dachi
1 oi tsuki Állás nyitása - első láb előrecsúsztatásával, majd az előremozgás lendületét felhasználva ütés - oi tsuki chudan
2 gyaku tsuki Állás zárása a hátsó láb előrehúzásával. Az előremozgás és a csípőforgás lendületét felhasználva - gyaku tsuki chudan
3 oi tsuki Állás nyitása - első láb előrecsúsztatásával, majd az előremozgás lendületét felhasználva ütés - oi tsuki chudan
4 gyaku tsuki Állás zárása a hátsó láb előrehúzásával. Az előremozgás és a csípőforgás lendületét felhasználva - gyaku shita tsuki
5 kumite dachi A shita tsuki fókuszálása után a kéz visszatér küzdőtartásba.

Renraku VI.

Ssz. Pozíció Leírás
0 kumite dachi Alapállás: kumite dachi
1 oi mawashi geri chudan Első lábbal végrehajtott, testre (bordára) irányuló köríves rugás (az ellenfél támadásának megtörése)
2 oi tsuki A rugás fókusza és visszahúzása után előrelépés, majd a stabil állásban csípőforgatásból elsőkezes ütés testre (ellentámadás)
3 gyaku tsuki Ellentétes csípőforgatás segítségével oi tsuki visszahúzása, gyaku tsuki indítása (támadás folytatása, irányítás átvétele)
Az ütés tovább forgatja a testet előkészíti a csípőt a rugáshoz (az ellenfelet betereli a rugás fókuszába).
4 gyaku mawashi geri chudan A gyaku tsuki által előkészített tartásból a köríves rugás indítása (támadás befejezése -> győzelem), majd a gyaku tsuki visszahúzása alaphelyzetbe
5 kumite dachi A rugás fókuszálása és visszahúzása után előrelépés szabályos küzdőállásba.

Renraku VII. (Gohon geri)

Ssz. Pozíció Leírás
0 kumite dachi Alapállás: kumite dachi
1 mawashi geri jodan A hátsó lábbal végrehajtott, köríves, fejre irányuló rúgást az oi és a hikitében lévő kéz váltása kíséri. A rugás fókuszálása és visszahúzása után, lelépés chusokura.
2 ushiro mawashi geri jodan Fej fordításával egyidőben az oi és gyaku kéz váltása előkészíti a hátsó köríves fejrugást. Az ushiro mawashi geri fókuszálása után (a láb visszahúzásának lendületét felhasználva) csípőforgatással irányba fordulás, majd előrelépés.
3 mae geri jodan A hátsó lábbal végrehajtott, egyenes, fejre irányuló rúgást az oi és a hikitében lévő kéz váltása kíséri. A rugás fókuszálása és visszahúzása után, lelépés chusokura.
4 mawashi geri jodan A hátsó lábbal végrehajtott, köríves, fejre irányuló rúgást az oi és a hikitében lévő kéz váltása kíséri. A rugás fókuszálása és visszahúzása után, lelépés chusokura.
5 ushiro mawashi geri jodan Fej fordításával egyidőben az oi és gyaku kéz váltása előkészíti a rugást. (Az ushiro mawashi gerit fókusszal, nem áthúzással kell végrehajtani)
6 kumite dachi Az ushiro mawashi geri fókuszálása után (a láb visszahúzásának lendületét felhasználva) csípőforgatással irányba fordulás, majd előrelépés szabályos küzdőállásba.

A jól használható kombinációkat érdemes addig gyakorolni, hogy (szinte) reflexé váljanak. Ha a küzdelem közben előáll a megfelelő szituáció - azonnal, gondolkodás nélkül indítható legyen a mozdulatsor.
A "csibész" küzdők olyan képességekkel születnek, hogy gyárilag sok betárazott kombinációval rendelkeznek és tudatos szellemi megerőltetés nélkül képesek helyesen alkalmazni azokat.

A tudattalan mozdulatok (mushin) mindig gyorsabbak, mint a küzdelem közben tudatosan kitalált és végrehajtott mozdulatok. Küzdelem közben gyakran nincs is elég idő egy csel helyben történő kidolgozására, mert megváltozik a szituáció és elmúlik a végrehajtására alkalmas pillanat. Nagyon rövid időtartam alatt kell tudni fejben reagálni a helyzetre, kiválasztani és végrehajtani a mozdulatsort.

Fontos dolog az, hogy a tudattalan mozdulatok mégis kontroll alatt maradjanak. Képesnek kell lenni egy reflex-szerű mozdulatsort is leállítani, vagy menet közben módosítani, pl a balesetek megelőzése érdekében, vagy ha észrevesszük, hogy az ellenfél csapdájába sétálnánk ha engednénk végigfutni a mozdulatsort.

A versenyküzdelmek egyik fontos stratégiai eleme az ellenfél reakcióinak felmérése. Meg kell figyelni, hogy az ellenfél hogyan reagál adott kombinációkra, el kell terelni a figyelmét más típusú technikák felé, majd olyan helyzetbe hozni, hogy egy kifigyelt reflex-szerű mozdulata kihasználható hibához vezessen.

A verseny és dojo kumite során nem megengedhető a kontroll nélküli technikák használata. Mindenki elgondolkodik azon, hogy ha valamely mozdulat (véletlenül/szándékosan) félrecsúszik mi lehet a következménye...

A dojoban szándékos durvaságot csak kétszer követhet el valaki: először és utoljára.

Frissítve: 2008.06.12.